11-14.09.2014 41 POZNAŃSKI MIĘDZYNARODOWY RAJD POJAZDÓW ZABYTKOWYCH

WYNIKI
   
WYNIKI - GENERALKA WYNIKI - SZCZEGÓŁOWE
 
WYNIKI - MEMORIAŁ WYNIKI - SZ
   
WYNIKI - KLASA POST-1945 WYNIKI - KLASA POST-1960
   
WYNIKI - KLASA POST-1970 WYNIKI - KLASA PRE-1945
   

FOTO
   
FOTO - T. CICHACKA MEMORIAŁ FOTO - T. CICHACKA PARADA
   
FOTO - M. BONCZYK SKODA AUTO LAB FOTO - M. BONCZYK PARADA
   
FOTO - G. RYBAK FOTO - G. RYBKA NAGRODY
   
FOTO - A. FURMANOWSKA START FOTO - A. FURMANOWSKA WYŚCIG
   
FOTO - A. FURMANOWSKA PARADA FOTO - S. SOWA
   
FOTO - P. SKALSKI STADION INEA FOTO - P. SKALSKI PARADA
   
FOTO - A. WIECZORKIEWICZ

FILM

 


41 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych

Piękne, lśniące wypielęgnowanym lakierem i chromem samochody oraz ich załogi w strojach odpowiednich do wieku i charakteru pojazdu, które w sobotnie popołudnie pojawiły się na Starym Rynku w Poznaniu to znak, że na wielkopolską ziemię zjechali z różnych stron uczestnicy Poznańskiego Międzynarodowego Rajdu Pojazdów Zabytkowych. Już po raz czterdziesty pierwszy w dniach 11-14 września 2014 roku Automobilklub Wielkopolski zorganizował tę imprezę a wzięło w niej udział 60 załóg z Polski, Anglii i Szwecji. Najstarszymi pojazdami były 3 motocykle: Harley-Davidson JD z 1924, Zenith V2 z 1927 oraz Triumph T500 z 1930. Wśród samochodów perełkami były BMW 315/1 z 1935r., Aston Martin z 1937r., Mercedes W21 z 1934r., Ford A z 1931 oraz Austin z 1942, którym niegdyś jeździł premier rządu RP na uchodźstwie Stanisław Mikołajczyk.

W tym roku Patronat Honorowy nad rajdem objęli Wojewoda Wielkopolski Pan Piotr Florek, Marszałek Województwa Wielkopolskiego Pan Marek Woźniak, Starosta Poznański Pan Jan Grabkowski, Prezydent Miasta Poznania Pan Ryszard Grobelny i Burmistrz Śremu Pan Adam Lewandowski. Rajd zorganizowany został przy udziale środków z budżetu Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

Zanim uczestnicy rajdu pojawili się na Starym Rynku w Poznaniu by wzbudzić nutkę nostalgii w sercach licznie zgromadzonych poznaniaków i turystów przebyli blisko 200 kilometrową trasę podzieloną na dwa dni. Pierwszego dnia (piątek) zawodnicy wyruszyli z bazy rajdu, którym ponownie był Hotel „Delicjusz” w Trzebawiu, do Brodnicy gdzie przed Pałacem Rodziny Mańkowskich wykonali konkurencję Oceny Techniki Jazdy. Dalej trasa prowadziła do Śremu. Na rynku spiker zaprezentował miejscowej publiczności poszczególne załogi, które w tym czasie wykonywały kolejną próbę OTJ. Kolejne konkurencje odbywały się w Manieczkach, Krajkowie i na Torze „Poznań”.  Uczestnicy ze sportowym zacięciem mieli okazję wziąć udział w Memoriale im. Henryka Rucińskiego. Mimo tego, że nie był to obowiązkowy punkt programu rajdu to jednak możliwość ścigania się na jedynym w Polsce torze wyścigowym zgromadziła na starcie ponad 60% uczestników rajdu. Zawodnicy zostali podzieleni na 4 klasy. Klasa I samochodów wyprodukowanych przed 1945 rokiem wystartowała jak wyścigach Le Mans z dawnych lat czyli na sygnał startera kierowcy dobiegali do swoich pojazdów uruchamiali silniki i ruszali w trasę. W klasie tej zwyciężył Marian Stoch we wspomnianym wyżej Aston Martin. Samochody powojenne zostały podzielone na klasy według mocy silnika. W klasie do 80 KM zwyciężył Robert Roszyk (Fiat 128s), w klasie do 160 KM wygrał Paweł Brukszo jadący Porsche 911T, a w klasie samochodów najmocniejszych – Robert Robak w Mercedesie 560 SL.

Drugi dzień rajdu miał bardziej turystyczny i edukacyjny charakter. Trasa bowiem była krótsza ale bogata w atrakcje. Uczestnicy zwiedzili Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w Szreniawie, potem udali się do unikalnego na skalę europejską Interaktywnego Centrum Bezpieczeństwa Skoda AutoLab, gdzie pod okiem doświadczonych animatorów mogli sprawdzić swoje predyspozycje na różnego rodzaju symulatorach jazdy. Na koniec zwiedzili Inea Stadion – arenę EURO 2012. W międzyczasie zawodnicy wrócili ponownie do Przeźmierowa by na jego ulicach rozegrać, budzącą zawsze emocje, konkurencję pod nazwą Róża Wiatrów.

Kulminacyjnym momentem rajdu był jak zawsze konkurs elegancji odbywający się na Starym Rynku w Poznaniu. Tłumy poznaniaków oglądających pięknie utrzymane pojazdy i ich załogi w strojach z czasów wyprodukowania pojazdu, świadczą o tym, że ta impreza jest miastu potrzebna i doskonale wpisuje się w krajobraz Starego Rynku.

W sobotę wieczorem tradycyjny Bal Komandorski zakończył imprezę. Ogłoszono wyniki i wręczono puchary. Za I miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu puchary dla kierowcy i pilota ufundował  Prezydent RP Pan Bronisław Komorowski. Tę wyjątkową i bezcenną nagrodę zdobyła załoga Bartosza i Jakuba Balickich z Automobilklubu Beskidzkiego jadąca samochodem MG B GT z 1973 roku. Podsumowano także XIV rundę Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Wyniki w poszczególnych klasach prezentują tabele powyżej. Nagrodzone zostały też najlepsze załogi kobiece – Zuzanna i Justyna Ciurzyńskie i Małgorzata Martinek-Maria Kramarczyk. Puchary własnoręcznie wykonał i wręczył znany pasjonat zabytkowej motoryzacji Zbigniew Kopras. Specjalną nagrodą obdarowany został gość ze Szwecji, Pan Thorsten Larsson, który już od kilku lat startuje w naszym rajdzie i jednocześnie promuje go publikując relacje w branżowych czasopismach w Szwecji i USA. 

Podziękowania należą się sponsorom, dzięki którym impreza zyskała odpowiednią rangę i oprawę oraz organizatorom, którzy włożyli ogrom pracy, aby rajd  sprostał oczekiwaniom uczestników.  

Tekst: Grzegorz Rybak

 

Projekt dofinansowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego


PATRONAT HONOROWY:
 
Wojewoda Wielkopolski Pan Piotr  Florek

Marszałek Województwa Wielkopolskiego Pan Marek Woźniak

 
Starosta Poznański Pan Jan Grabkowski

Prezydent Miasta Poznania Pan Ryszard Grobelny
Burmistrz Miasta Śrem
 
PATRONAT MEDIALNY:
 
SPONSORZY I PARTNERZY:
 
 
 


Automobilklubu Wielkopolski w dniach 11-14 września organizuje 41 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych. Rajd jest jednocześnie XIV rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i po raz trzeci z rzędu wpisany do kalendarza FIVA (Międzynarodowej Federacji Pojazdów Zabytkowych) jako rajd kategorii B. Patronat Honorowy nad imprezą objęli Wojewoda Wielkopolski Pan Piotr Florek, Marszałek Województwa Wielkopolskiego Pan Marek Woźniak, Starosta Poznański Pan Jan Grabkowski, Prezydent Miasta Poznania Pan Ryszard Grobelny i Burmistrz Śremu Pan Adam Lewandowski.

W tegorocznej edycji rajdu weźmie udział ponad 60 załóg z Polski, Anglii i Szwecji. Warunkiem uczestnictwa jest wystartowanie na pojeździe zabytkowym wyprodukowanym do 1983 roku. Klasyfikacja odbywa się w czterech klasach: pre-45, post-45, post-60 i post-70.

W najstarszej klasie będzie można podziwiać zabytkowe motocykle: BSA S26 z 1926r., Sokoła 600 z 1936r., a wśród samochodów perełki stanowią: BMW 315/1 z 1935r., Aston Martin z 1937r., Mercedes W21 z 1934r. Zabytkowy traktor Lanz Bulldog z 1942r. też wzbudza duże zainteresowanie i będzie zdecydowanie najgłośniejszym pojazdem tego rajdu.

W klasach powojennych zobaczymy samochody sportowe: Porsche 911, Chevroleta Corvette C3, MG B oraz dostojną limuzynę Citroena B11.

Zawodnicy będą pokonywać trasę przebiegającą malowniczymi drogami Wielkopolski, a próby sprawnościowe i rekreacyjne oraz prawidłowy przejazd trasy  pozwolą wyłonić najlepszych.

A jest o co walczyć, bowiem załoga, która zwycięży w klasyfikacji generalnej otrzyma nagrodę bezcenną i wyjątkową. Dla zwycięzców rajdu puchary ufundował Prezydent RP Pan Bronisław Komorowski.

W pierwszym dniu rajdowych zmagań, w piątek 12 września uczestników będzie można oglądać w  Brodnicy, Śremie, Manieczkach i Krajkowie. Dzień zakończy wyścig na Torze „Poznań”. Dla załóg z zacięciem sportowym możliwość ścigania się na jedynym w Polsce torze do wyścigów samochodowych będzie niecodzienną atrakcją.

W drugim dniu tj. 13 września uczestnicy będą w Szreniawie oraz w Poznaniu, gdzie odwiedzą  Interaktywne Centrum Bezpieczeństwa Skoda AutoLab i Inea Stadion. Kulminacyjnym punktem programu rajdu będzie Konkurs Elegancji na Starym Rynku w Poznaniu, w którym uczestnicy zaprezentują się w strojach z epoki swojego pojazdu.

Opr. Hanna Furmanowska