41 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów
Zabytkowych
Piękne, lśniące wypielęgnowanym lakierem i chromem
samochody oraz ich załogi w strojach odpowiednich do wieku i
charakteru pojazdu, które w sobotnie popołudnie pojawiły się na
Starym Rynku w Poznaniu to znak, że na wielkopolską ziemię
zjechali z różnych stron uczestnicy Poznańskiego
Międzynarodowego Rajdu Pojazdów Zabytkowych. Już po raz
czterdziesty pierwszy w dniach 11-14 września 2014 roku
Automobilklub Wielkopolski zorganizował tę imprezę a wzięło w
niej udział 60 załóg z Polski, Anglii i Szwecji. Najstarszymi
pojazdami były 3 motocykle: Harley-Davidson JD z 1924, Zenith V2
z 1927 oraz Triumph T500 z 1930. Wśród samochodów perełkami były
BMW 315/1 z 1935r., Aston Martin z 1937r., Mercedes W21 z
1934r., Ford A z 1931 oraz Austin z 1942, którym niegdyś jeździł
premier rządu RP na uchodźstwie Stanisław Mikołajczyk.
W tym roku Patronat Honorowy nad rajdem objęli Wojewoda
Wielkopolski Pan Piotr Florek, Marszałek Województwa
Wielkopolskiego Pan Marek Woźniak, Starosta Poznański Pan Jan
Grabkowski, Prezydent Miasta Poznania Pan Ryszard Grobelny i
Burmistrz Śremu Pan Adam Lewandowski. Rajd zorganizowany został
przy udziale środków z budżetu Samorządu Województwa
Wielkopolskiego.
Zanim uczestnicy rajdu pojawili się na Starym Rynku w
Poznaniu by wzbudzić nutkę nostalgii w sercach licznie
zgromadzonych poznaniaków i turystów przebyli blisko 200
kilometrową trasę podzieloną na dwa dni. Pierwszego dnia
(piątek) zawodnicy wyruszyli z bazy rajdu, którym ponownie był
Hotel
„Delicjusz” w Trzebawiu, do Brodnicy gdzie przed
Pałacem Rodziny Mańkowskich wykonali konkurencję Oceny
Techniki Jazdy. Dalej trasa prowadziła do Śremu. Na rynku spiker
zaprezentował miejscowej publiczności poszczególne załogi, które
w tym czasie wykonywały kolejną próbę OTJ. Kolejne konkurencje
odbywały się w Manieczkach, Krajkowie i na Torze „Poznań”.
Uczestnicy ze sportowym zacięciem mieli okazję wziąć udział w
Memoriale im. Henryka Rucińskiego. Mimo tego, że nie był to
obowiązkowy punkt programu rajdu to jednak możliwość ścigania
się na jedynym w Polsce torze wyścigowym zgromadziła na starcie
ponad 60% uczestników rajdu. Zawodnicy zostali podzieleni na 4
klasy. Klasa I samochodów wyprodukowanych przed 1945 rokiem
wystartowała jak wyścigach Le Mans z dawnych lat czyli na sygnał
startera kierowcy dobiegali do swoich pojazdów uruchamiali
silniki i ruszali w trasę. W klasie tej zwyciężył Marian Stoch
we wspomnianym wyżej Aston Martin. Samochody powojenne zostały
podzielone na klasy według mocy silnika. W klasie do 80 KM
zwyciężył Robert Roszyk (Fiat 128s), w klasie do 160 KM wygrał
Paweł Brukszo jadący Porsche 911T, a w klasie samochodów
najmocniejszych – Robert Robak w Mercedesie 560 SL.
Drugi dzień rajdu miał bardziej turystyczny i edukacyjny
charakter. Trasa bowiem była krótsza ale bogata w atrakcje.
Uczestnicy zwiedzili
Muzeum
Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w Szreniawie,
potem udali się do unikalnego na skalę europejską Interaktywnego
Centrum
Bezpieczeństwa Skoda AutoLab, gdzie pod okiem doświadczonych
animatorów mogli sprawdzić swoje predyspozycje na różnego
rodzaju symulatorach jazdy. Na koniec zwiedzili
Inea Stadion –
arenę EURO 2012. W międzyczasie zawodnicy wrócili ponownie do
Przeźmierowa by na jego ulicach rozegrać, budzącą zawsze emocje,
konkurencję pod nazwą Róża Wiatrów.
Kulminacyjnym momentem rajdu był jak zawsze konkurs
elegancji odbywający się na Starym Rynku w Poznaniu. Tłumy
poznaniaków oglądających pięknie utrzymane pojazdy i ich załogi
w strojach z czasów wyprodukowania pojazdu, świadczą o tym, że
ta impreza jest miastu potrzebna i doskonale wpisuje się w
krajobraz Starego Rynku.
W sobotę wieczorem tradycyjny Bal Komandorski
zakończył imprezę. Ogłoszono wyniki i wręczono puchary. Za I
miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu puchary dla kierowcy i
pilota ufundował Prezydent RP Pan Bronisław Komorowski. Tę
wyjątkową i bezcenną nagrodę zdobyła załoga Bartosza i Jakuba
Balickich z Automobilklubu Beskidzkiego jadąca samochodem MG B GT
z 1973 roku. Podsumowano także XIV rundę Mistrzostw Polski
Pojazdów Zabytkowych. Wyniki w poszczególnych klasach prezentują
tabele powyżej. Nagrodzone zostały też najlepsze załogi kobiece
– Zuzanna i Justyna Ciurzyńskie i Małgorzata Martinek-Maria
Kramarczyk. Puchary własnoręcznie wykonał i wręczył znany
pasjonat zabytkowej motoryzacji Zbigniew Kopras. Specjalną
nagrodą obdarowany został gość ze Szwecji, Pan Thorsten Larsson,
który już od kilku lat startuje w naszym rajdzie i jednocześnie
promuje go publikując relacje w branżowych czasopismach w
Szwecji i USA.
Podziękowania należą się sponsorom, dzięki którym
impreza zyskała odpowiednią rangę i oprawę oraz organizatorom,
którzy włożyli ogrom pracy, aby rajd sprostał oczekiwaniom
uczestników.
Tekst: Grzegorz Rybak |