W„Reaguj na sygnał” – pod tym hasłem
na Torze „Poznań” zainaugurowano kampanię informacyjną
skierowaną do wielkopolskich kierowców. Pokazy
bezpiecznej jazdy z udziałem karetek pogotowia i wozów
strażackich są odpowiedzią na rosnącą liczbę wypadków z
udziałem pojazdów uprzywilejowanych.
Jak podkreślał wojewoda wielkopolski Piotr Florek –
inicjator kampanii – kierowcy muszą pamiętać, że każda
dodatkowa sekunda przejazdu karetki, strażaków czy
policjantów może kosztować kogoś życie. Wiele zależy
także od zachowania kierowcy, który ustępuje
pierwszeństwa przejazdu pojazdom uprzywilejowanym.
Najważniejszym elementem prawidłowego reagowania na
drodze jest ocena sytuacji i dopasowanie zachowania do
warunków ruchu. Komendanci służb, policji, straży
pożarnej zwracają uwagę, że właściwa reakcja to nie
zawsze hamowanie. Często lepiej zjechać na pobocze,
krawężnik, chodnik lub pas wyłączony z ruchu a nawet
wyjechać za sygnalizator z czerwonym światłem. Jak
zaznaczali policjanci, w sytuacji wyższej konieczności
takie zachowanie nie jest wykroczeniem drogowym. W ruchu
miejskim dobrym rozwiązaniem jest ustawienie pojazdów w
tzw. jodełkę.
W pokazach na Torze Poznań zaprezentowano także pojazdy
służb i inspekcji, które na mocy ustawy bądź zezwolenia
ministra określa się jako „uprzywilejowane”, a które
można spotkać na wielkopolskich drogach. Na jednej z
nitek toru odtworzono warunki wypadku drogowego,
zabezpieczonego przez służby techniczne autostrady. Po
zwężonym odcinku drogi do rozbitego samochodu usiłowały
dotrzeć m.in. wóz ratownictwa drogowego straży pożarnej
oraz zespół ratownictwa medycznego. W zaprezentowanej
inscenizacji samochody zabezpieczające zdarzenie dość
sprawnie dotarły na miejsce wypadku dzięki kierowcom,
którzy zatrzymali auta na poboczu „autostrady”. Jak
podkreślali komentujący akcję policjanci, taka reakcja
pozwoliła na stworzenie wolnego korytarza drogowego do
miejsca zdarzenia, bezpiecznego użycia sprzętu i
udzielenia pomocy poszkodowanym.
Prawo o ruchu drogowym oprócz precyzyjnego określenia
zachowania kierowców wobec pojazdów uprzywilejowanych
określa także katalog samochodów, które mogą używać
sygnałów świetlnych i dźwiękowych podczas akcji,
związanych głównie z ratowaniem życia. Dodatkowo podobne
uprawnienia przyznaje na wniosek minister spraw
wewnętrznych. Ze statystyk prowadzonych przez
Departament Zezwoleń i Koncesji MSW wynika, że obecnie
podmioty mające siedzibę na terenie województwa
wielkopolskiego używają 294 pojazdów uprzywilejowanych w
ruchu drogowym na mocy zezwoleń ministra spraw
wewnętrznych (służba zdrowia - 68 pojazdów, transport
sanitarny – 70, gazownictwo – 100, energetyka –28,
komunikacja – 18, różne – 10).
W kampanię informacyjną organizowaną przez wojewodę
wielkopolskiego, policję, straż pożarną i Automobilklub
Wielkopolski włączyli się: Służba Więzienna, poznańska
straż miejska, Izba Celna, Inspektorat Transportu
Drogowego, Autostrada Eksploatacja, Rejonowa Stacja
Pogotowia Ratunkowego, Wielkopolski Park Narodowy,
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, Straż
Łowiecka, Wojewodzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego,
Škoda Auto Szkoła, Opel Szpot oraz firma Jazet. |