28.08-01.09.2013 40 POZNAŃSKI MIĘDZYNARODOWY RAJD POJAZDÓW ZABYTKOWYCH
 

WYNIKI WYŚCIGU Wyniki 40PMRPZ - kl. generalna

Wyniki 40PMRPZ - próby SZ Wyniki XIII Rundy MPPZ

FOTO WYŚCIG - T. CICHACKA

FOTO WYŚCIG - T. SZWAJKOWSKI

FOTO WYŚCIG - A. FURMANOWSKA

FOTO KONKURS ELEGANCJI
- A.
FURMANOWSKA

FOTO KONKURS ELEGANCJI - P. PIOTROWSKI

FOTO KONKURS ELEGANCJI - T. CICHACKA


FOTO  BAZA - A. RYBAK

Wyniki Konkursu Elegancji:

1 miejsce - Puchar Prezydenta RP - Aldona i Ireneusz Tomyślak - Aero 30
 

Puchary Wojewody Wielkopolskiego:
Katarzyna i Wojciech Jórga - Ford Mustang
Roman Gawęda i Grzegorz Soboń - AWZ P70
Marek Gabriel - Rafał Stasica - Syrena 105
Joanna Owczarkowska - Janusz Owczarkowski - Citroen 2CV
Grażyna Kamińska - Andrzej Kamiński - Renault 4CV Decapotable

MAGIA LICZB
Tegoroczny cykl Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych był pod wieloma względami wyjątkowy. Mieliśmy aż 12 rund, z czego cztery poświęcono rosnącemu w siłę ruchowi motocyklowemu. Po raz pierwszy po 10 latach morskiej ciszy w ramach cyklu odbył się rajd nadbałtycki. A na domiar, ostatnią rundę stanowił Rajd Poznański – czyli impreza ze wszech miar jedyna w swoim rodzaju.

Rajd Poznański był jubileuszową, 40-tą edycją tej imprezy. Nadmienić należy, że to właśnie Wielkopolska była jedną z kolebek ruchu weterańskiego w Polsce i to Rajd Poznański jest najstarszą cykliczną imprezą tego typu w naszym kraju. Oprócz renomy znakomitego rajdu, co roku znakomicie przygotowanego i gromadzącego stawkę fantastycznych samochodów, jest to także impreza wpisana do międzynarodowego kalendarza FIVA. Tegorocznej edycji nie brakowało zatem splendoru. Nadmienić należy, że nie tylko magia liczb była powodem wyjątkowości tego rajdu. Na starcie bowiem zgromadziło się aż 75 pojazdów, z czego 20 pamięta czasy przedwojenne, natomiast spora grupa uczestników przybyła spoza granic Polski. Mieliśmy gości ze Szwecji, Litwy, Ukrainy, a nawet Wielkiej Brytanii. Stawka była naprawdę niezwykle ciekawa, a przekrój pojazdów – imponujący. Najstarszym pojazdem rajdu był właśnie, przybyły z wysp brytyjskich, motocykl z 1923 r. marki Henderson. Jedynie o 5 lat młodszy Bugatti T40 zachwycał sportowym sznytem. Nieprawdopodobnie majestatycznie prezentował się matowy, czarny Renault z 1937 r., w niezwykle rzadkim stanie zachowanym (czyli nigdy nie poddawany renowacji). Wzruszała i zachwycała legenda kina, Volvo P1800 (1964 r.), frapował Glas GT (1966 r.), samochód nieistniejącej już marki. Mieliśmy przykłady tego, co najlepsze w historii motoryzacji za oceanem – można było zobaczyć Forda Mustanga (1965 r.) i Forda Taunusa (1964 r.), a także niezwykle ciekawe przykłady marek ze „starego kontynentu” – jak na przykład Plymouth (1935 r.) i Aston Martin (1937 r.). Na trasy ruszyły całe stada ze stajni Mercedesa i Porsche. Oprócz samochodów i motocykli, przez linię startu przejechał także.. traktor – pieczołowicie i niezwykle starannie odrestaurowany Lanz Bulldog (1941 r.). Słowem: każdy znalazł dla siebie coś, co przykuwało wzrok i wprawiało serce w wyższe obroty. Zresztą nie bez znaczenia był też fakt, że Rajd Poznański trwał nie dwa, jak większość rajdów z cyklu MPPZ, ale trzy dni. Ponad 250 km trasy zapewniało wszystkim uczestnikom masę wrażeń turystycznych, co w połączeniu z naprawdę znakomitą pogodą okazało się gwarancją dobrej zabawy. Przemiłe wieczorne spotkania z pewnością pozostaną długo w pamięci wszystkich uczestników. Nie brakowało też niepowtarzalnych emocji sportowych, ponieważ w ramach rajdu zorganizowano X Wyścig Pojazdów Zabytkowych na Torze Poznań. Błyszczące adrenaliną oczy zawodników były najlepszym dowodem na to, że takie doświadczenie jest absolutnie jedyne w swoim rodzaju. Uwieńczeniem rajdu był Konkurs Elegancji w magicznym entourage’u poznańskiego Starego Rynku. I tutaj nie mogło obyć się bez elementu ekscytującego i wyjątkowego: wręczony został puchar Prezydenta RP. Laureatem tej niezwykle prestiżowej nagrody został Aero 30 (1935 r.), własność państwa Tomyślaków, członków Automobilklubu Wielkopolski. Na wyróżnienie zasłużył także niezwykle już rzadki Fiat 518 Cabrio (1937 r.), gość z Litwy, a także samochody o bagażnikach dosłownie wypełnionych sentymentem i emocjami, czyli AWZ P70 (1958 r.) i Syrena 105L (1969 r.).

Magia liczb przyszłorocznej edycji nie będzie już tak krągle jednoznaczna, jednak tak niezwykła ilość pozytywnych emocji, zgromadzona podczas minionego, jubileuszowego rajdu, z pewnością będzie jeszcze brzmieć pełnym, gromkim echem. Dlatego już teraz serdecznie zapraszamy na zapewne tradycyjnie ostatnią rundę Mistrzostw do Poznania w 2014 roku.